Motion øger din livskvalitet og længde

Det er mere og mere kendt blandt den almene dansker, at motion øger din livstid. Derfor er det også blevet meget mere populært at være meldt ind i Fitness World, Sats eller et af de andre mange fitnesscentre. På trods af de mange tilmeldte, er det dog ikke alle der bruger deres fitness medlemskab, også selvom det er en rigtig god ide.

Hvorfor er det vigtigt at motionere?

Grunden til at motion er sundt både for krop og sind er, at det stimulerer dine muskler, holder dine krop igang og det er samtidig en anderledes måde at skulle bruge sin krop end man normalt gør i hverdagen. Samtidig stimulerer man sine nerver, og træner dem derfor op, så man vil have sunde nerveender længere. Immunforsvaret forbedres også af motion, og man vil derfor forblive sund længere.

Hvad er den bedste træningsform?

Der er mange former for træning. Styrketræning, crossfit, cardio, calisthenics, yoga og mange, mange flere. Det handler om at finde ud af, hvad man gerne vil opnå, og parre det op med en træningsform, som man synes er sjov. Hvis man gerne vil træne på en ugentlig basis, er det vigtigt, at man synes det er sjovt!

Hvor tit skal man træne?

Ligesom med træningsformen, så handler det om at finde ud af, hvad man gerne vil opnå. Stil dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad vil jeg opnå?
  • Hvor hurtigt vil jeg opnå det?
  • Hvordan vil jeg opnå det?

Hvis man gerne vil have hurtigere resultater, bliver man nødt til at træne oftere. Dog er det vigtigt, at man ikke overbelaster kroppen i starten. Start derfor ud med 1-2 gange om ugen. Herefter kan man begynde at skalere sin træning op, i takt med at man kommer i bedre form.

Hvorfor sker der ikke noget?

På trods af, at du sikkert følger din rutine, du træner 2 gange om ugen, og det har du gjort i mere end 2 måneder, så er det ikke sikkert at du ser resultater. Det skyldes en ting: kosten. Man kan træne lige så meget som man har lyst til, men hvis man ikke spiser ordentligt, så vil man ikke se de ønskede resultater (resultater varierer også af målet, kropstype og meget mere).

Husk derfor: Spis ordentligt og varieret, men du skal ikke pine dig selv – man må godt snyde en gang imellem. Spiser man Sundt 6 dage om ugen, og spiser en pizza til aftensmad søndag, så ødelægger det ikke det hele. Det er når du spiser pizza 6 gange om ugen, men kun salat 1 gang du vil miste dine fremskridt.